torsdag 21 oktober 2010

Besök hos Blåbären på Förskolan Vilja

Igår var jag och hälsade på barnen på avdelningen Blåbäret på Förskolan Viljan i Ytterby utanför Kungälv. Jag kom efter vilan och meningen med besöket var att barnen skulle få möta mig och jag få möta barnen men också lite landa i lokaler och verksamhet så inte allt är nytt när jag kommer dit på "fältstudieveckan".

Lite snabba reflektioner direkt efter besöket:
Ljus och mörker - varmt och kallt - de stora och tydliga? kontrasterna fascinerar och intresserar barnen.
Intresset för ljus och mörker såg jag också när jag gjorde samma typ av besök hos barnen på avdelningen Dunet på Förskolan Storken i Trollhättan. Att kunna styra och påverka växlingen mellan mörker och ljus verkar tilltalande - det är ju också det första det riktigt lilla barnet kan urskilja, till och med så tidigt som inne i magen, kontrasten mellan ljus och mörker.

Idag förbereder jag nästa veckas fältstudie hos just Dunetbarnen - spännande och pirrigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar