fredag 15 maj 2009

Kort men intensivt i Mölnlycke!

Då var det klart i denna kommunen. Det har varit några intensiva dagar på Kulturhuset i Mölnlycke, Härryda kommun. Jag har fått möjlighet att se barn från förskolegrupper, familjedaghem och föräldragrupper uppleva utställningen och det tackar jag för. Jag lägger inte ut några bilder på barn på den här bloggen men det finns alltid så härliga spår av dem i utställningen så njut av dem:



Det slår aldrig fel - så här ser det ut nästan efter varje barngrupp som varit på besök. Saker trädda över knopparna i blå huset.

Saker vi vuxna pratat om har varit de små barnens intresse för och behov av upprepning. Det syns så tydligt med vilken njutning de utför samma sak om och om igen. Det kan till exempel vara att åka nerför det lutande planet 50 gånger i rad (jo det har faktiskt hänt under de här dagarna). Det verkar ge en trygghet och säkerhet hos barnet att veta vad som kommer att hända när jag gör så här. Det syns också på barnet att förväntan inför vad som komma skall blir lustfyllt när de gör samma sak ofta. Känslan i kroppen över att till slut behärska en rörelse eller aktivitet måste vara rätt härlig!

I går, torsdag, var utställningen tillgänglig enbart för föräldrar med barn och det utnyttjades till max. Det hade varit över 100 barn, Kulturhuset svämmade över av barnvagnar, men det hade ändå fungerat bra. En jämn ström under dagen. De har ju också generösa öppet tider, 8.00 - 19.00. Många föräldrar undrade om inte utställningen kunde komma tillbaka och då för en längre tid. Jag har också fått mejl och telefonsamtal från nöjda föräldrar som undrar om inte Kan själv! kommer till någon annan del av Göteborg. Och jo, Lerum finns på turné planen till hösten.

Avslutar med några spår från torsdagen. Fniss! måste bli min kommentar till dem.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar