torsdag 20 augusti 2009

Tiden räcker inte alltid till

Ja, så är det. På måndag ska Kan själv! iväg till Dergårdsgalleriet i Lerums kommun och vi hoppas att taket till röda huset kommer att hinna torka. Snickare Göran har bytt de sista ljuslisterna på det idag och så ska det ju målas med linoljefärg som torkar lååångsamt. Har sytt ett antal påsar idag, det gick åt en del i Strömstad. Smutsiga barnfötter och händer som först varit ute i regnet och sen in i Kan själv! resulterade i en hel del smutsiga påsar. En del är också helt enkelt utslitna av allt bärande, klämmande, sorterande och slängande.
Imorgon åker jag till Borås Högskola för att vara med på möte inför den uppdragsutbildning de ska ge och som jag ska vara en av föreläsarna i. Spännande och lite nervöst att ta ett kliv in i den världen med Kan själv! Men vi har ganska bra på fötterna både jag och utställningen så det ska nog gå bra. Kursen heter Reggio Emilia - ett förhållningssätt i arbete med barn och ungdomar, är på grundnivå och ger 7,5 poäng. Det är personal från Lärjedalens stadsdel och Kungsbacka kommun som ska gå den.
Att Kan själv! blir sammankopplad med den filosofi som har sitt ursprung i Reggio Emilia i Italien hander rätt ofta. Det är inget som finns med i utställningsidén alls, jag är inte ett dugg inläst på deras sätt att arbeta och har aldrig själv jobbat på någon förskola med den inriktningen. Men ordet förhållningssätt tycker jag om för det är vad Kan själv! verkligen handlar om. Ett förhållningssätt gentemot barn och då framför allt de allra minsta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar