torsdag 27 augusti 2009

Kan själv! på plats i Lerum

Då var Kan själv! på plats i Lerums kommun. Den står i Dergårdsgalleriet som är en utställningshall precis bredvid Biblioteket. Lokalen är långsmal med pelare och el på bara en sida vilket gjorde att valmöjligheterna för hur vi ställde upp utställningen var begränsade. Husen står på rad och det blev inte någon riktigt bra mittplats.

Jag blev tvungen att åka ner dagen efter bygget eftersom jag glömt överraskningsbyrån och skrinen när vi lastade. Hann precis ställa det iordning innan de första barnen med föräldrar kom. Ååå, vad mysigt - en så´n här skulle man ha i lekrummet hemma ....... Kan själv! inspirerar och ger idéer kring barnens lekmiljö, både hemma och på förskolan.



I går kväll var jag på kulturombudsträff för förskolepersonal på Borås Konstmuseum. Jag presenterade Kan själv! som kommer dit 12 januari nästa år. Jag hoppas att utställningen landade någonstans i deras minnen bland alla andra fina kulturerbjudanden de fick. Seminariet Barns rätt att vara delaktiga i kulturskapande presenterades och det konstaterades att barnen själva sällan får välja när och om och till vilka kultruevenemang de får gå till. Det är de vuxna, lärarna, förskolepersonal och föräldrar som väljer och bestämmer. Men vi får inte glömma att det är vi som producerar och köper in kultur som ytterst är de som beslutar om vad som erbjuds till barn och unga.

2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för en underbart fin utställning. Vi hade jätteroligt där, jag och min 2-åring och min 4,5-åring. Främst 2-åringen tyckte att det var ett utmärkt ställe att leka på och undersökte allt noggrannt. Jag blev nästan tårögd av glädje då jag märkte att det fanns blöjor och våtservetter där också. Det gjorde att vi kunde stanna kvar ett tag till istället för att rusa hem och byta bajsblöja. Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria och 2-åringen och 4,5-åringen,
    Vad roligt att få höra att ni tyckte om Kan själv! Jag blir glad för all respons jag kan få på den. Blöjorna och våtservetterna, ja, ska det fungera bra för de minsta barnen så måste man också tänka på föräldrarna.
    Hälsar Ida

    SvaraRadera