tisdag 11 augusti 2009

Att vårda en utställning

Nu har vi Kan själv! inne i nästan två veckor och då ska vi passa på att ta hand om den lite extra. Jag tror att jag nämt det tidigare att det är ett stort slitage på utställningen - och det ska det ju vara - det är ett bevis på att den används och upplevs på rätt sätt - men det ger merjobb.
Under tiden som jag tvättar, syr, fettar in läder, kopplar ihop kablar och fräshar upp hattar funderar jag kring det seminarie jag ska vara med på i oktober. Temat är "Barns rätt att vara delaktiga i kulturskapande" och det är Nätverksgruppen och Kunskapscentrum för Barnkonventionen i Västra Götalandsregionen som arrangerar den. Samarbetspartners är Borås, Skövde och Uddevalla kommuner. Jag ska berätta om hur det var att arbeta tillsammans med så små barn som vi gjorde inför formgivningen av Kan själv! - ska bli kul. Tänker också visa på hur även de barn som kommer till utställningen är delaktiga. Det är ju det som är det fina med Kan själv! - barnen skapar själva sin upplevelse - det finns inget rätt eller fel - inga givna sätt att undersöka den - är jag lite kaxig om jag säger att så borde alla utställningar/kulturupplevelser vara?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar